Zarządzanie nieruchomościami, administrowanie nieruchomością, to po prostu jej bieżąca obsługa polegająca na planowaniu i wykonywaniu zadań, które pozwalają racjonalnie nią gospodarować. Poza wykonywaniem prac administracyjnych ważną częścią zarządzania są również działania konserwatorskie i techniczne.
Kim jest zarządca nieruchomości?
Zarządca nieruchomości to osoba oddelegowana do zajmowania się nieruchomością w każdym obszarze. Może posiadać specjalną licencję, która daje mu prawo do pośredniczenia między właścicielem budynku, a jego najemcą. Podstawowym jego zadaniem jest kontrolowanie księgowości oraz dokumentacji technicznej i administracyjnej, a także podejmowanie stosownych działań przedłużających użyteczność nieruchomości. Zarządcą może zostać wyłącznie osoba niekarana, dlatego warunkiem koniecznym do ubiegania się o to stanowisko jest przedstawienie stosownego dokumentu. Warunkiem koniecznym jest również całkowita zdolność do czynności prawnych oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w przypadku wyrządzenia szkód. Poza wymogami formalnymi niezbędna jest wiedza z zakresu zarządzania, jak i doświadczenie.
Umowa o zarządzanie nieruchomością
Aby działania zarządcy zgodne były z przepisami prawa, warto podpisać stosowną umowę pomiędzy właścicielem nieruchomości a zarządcą, która reguluje obowiązki i prawa każdego z nich. W przypadku zarządzania nieruchomością wspólną analogiczna umowa może dotyczyć zarządcy i wspólnoty mieszkaniowej. Najważniejsze zasady współpracy znajdują się w ustawie o gospodarce nieruchomościami. W samej umowie zawarte są między informacje o: stronach umowy, wysokości wynagrodzenia, prawach i obowiązkach zarządcy, zasadach rozwiązania umowy i czasie jej trwania oraz obowiązkach właściciela. Sama umowa ma kilka rodzajów, czyli umowa wynikowa, inwestycyjna oraz podstawowa. Każda z nich charakteryzuje się nieco inną specyfiką. Jak sama nazwa wskazuje, typ podstawowy ma najmniej danych. Dotyczy wynagrodzenia zarządcy oraz jego obowiązków. Typ inwestycyjny obejmuje uprawnienie do uzyskania i zachowania wszystkich dochodów z nieruchomości przez zarządcę, przy jednoczesnym obowiązku ponoszenia kosztów związanych z inwestycjami. Ostatni rodzaj, wynikowy, polega na tym, że umowa reguluje to, że zarządca otrzymuje dochody z nieruchomości, ale ponosi z nich wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości.
Sprawdź także:
- administrowanie nieruchomościami Warszawa http://www.pmgpartner.pl/oferta-administrowanie.php
- zarządzanie i administrowanie nieruchomościami Warszawa https://www.pmgpartner.pl/zarzadzanie-nieruchomosciami-warszawa.php
Jak wygląda plan zarządzania nieruchomością?
Zarządzanie nieruchomością to spore wyzwanie, które wymaga ogromnego doświadczenia. Najlepszą propozycją jest stworzenie planu, który ułatwi proces prowadzenia nieruchomości. Pozwala on określić poszczególne wymagania dotyczące nieruchomości, najważniejsze kroki podejmowane systematycznie w tym procesie, ewentualne inwestycje, ponoszone koszty. Ponadto struktura planu obejmuje również: wymogi formalne, podstawowe informacje dotyczące nieruchomości, analizę rynku nieruchomości, jak również podsumowanie oraz wnioski. Plan taki powinien przedstawiać rzeczywistą wartość dla właściciela i wyjaśniać wszystkie kwestie dotyczące zarządzania nieruchomością. Plan powinien być jak najbardziej czytelny i zrozumiały, co przekłada się na lepszą współpracę z właścicielem.
Na czym polega zarządzanie nieruchomością wspólną?
Wiadomo już jak wygląda zarządzanie nieruchomością należącą do konkretnego właściciela. Zarządzanie może jednak dotyczyć również nieruchomości wspólnej. Procedura ta dotyczy zwykle spółdzielni mieszkaniowych, które wybierają swój zarząd lub zarządcę. Główna różnica w obu tych podmiotach polega na tym, że zarząd wspólnoty może składać się z jednej albo wielu osób. Rozbieżności dotyczą również kwestii odpowiedzialności prawnej. Zarząd spółdzielni ma obowiązek działać zgodnie z prawem i w taki sam sposób zarządzać nieruchomością. Brak oficjalnego zatrudnienia zarządcy wcale nie oznacza, że nie może on działać na rzecz spółdzielni. Tam gdzie istnieje zarząd, wcale nie trzeba wybierać zarządcy. Podobnie wygląda sytuacja, gdy wybrano już zarządcę, wtedy nie podejmuje się decyzji o wyborze zarządu. To całkowicie zbędny krok. Warto jednak podkreślić, że zarówno zarząd, jak i zarządca mają wspólny cel, którym jest reprezentowanie wspólnoty mieszkańców w sprawach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. W związku z tym kluczowy jest wybór odpowiednich reprezentantów, dla których liczy się dobro wspólne. Nieodpowiedni wybór przedstawicieli może mieć przykre konsekwencje i obniżyć jakość funkcjonowania wspólnoty oraz zarządzania nieruchomością.
Umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną
Podobnie jak w przypadku zarządzania nieruchomością, również zarządzanie nieruchomością wspólną warto zaznaczyć podpisaniem umowy. Powinny się w niej znaleźć zapisy dotyczące obowiązków zarządcy oraz jego wynagrodzenia. Każda spółdzielnia mieszkaniowa ma prawo podpisać z zarządcą kilka typów umów, które dotyczą innych obszarów. Wymienia się przede wszystkim: umowę zlecenie, umowę o dzieło, umowę o zarządzanie, jak również o administrowanie. Każda z nich będzie posiadać inne zapisy określające zakres współpracy, prawa czy obowiązki zarządcy.